Cari Apa?

Jumaat, 15 Jun 2012

PANAS!! 3 Pegawai Diplomat Asing Dikesan Terlibat dalam BERSIH 3.0


 
AIDC MESTI MENDEDAHKAN 3 NAMA DIPLOMAT ASING ITU

Portal bermaklumat ini http://www.anwaraidc.com/?p=25294 mendedahkan satu dokumen yang dihantar kepada kami mendedahkan penglibatan tiga orang pegawai diplomat kedutaan asing telah menyertai perhimpunan BERSIH 3.0, 28 April lalu.

Isunya Siapakah Dia? Diplomat dari negara mana? Apakah kita berdiam diri sahaja apabila negara asing campurtangan secara langsung urusan negara kita?


Kita minta AIDCNews mendedahkan nama-nama tersebut?

Ini berita pemulanya, ...Kandungan dokumen sulit itu turut menyatakan nama dan pangkat tiga pegawai diplomat dan mereka telah dikenal pasti turut serta dalam perhimpunan 28 April dari Petaling Street ke Dataran Merdeka.

“Salah seorang dari tiga pegawai itu memakai baju kuning BERSIH 3.0,” lapor dokumen sulit itu.
Menurut laporan itu, tindakan tiga pegawai diplomat itu yang menyertai dan memakai baju BERSIH 3.0 adalah bersalah dengan etika ‘The Vienna Convention on Diplomatic Relations 1961 Article 41 (1)‘ yang melarang para diplomat campur tangan dalam masalah politik dalam sesebuah negara.

“Tiga pegawai diplomat itu perlu disingkirkan dari Malaysia kerana tindakan mereka bercanggah dengan etika Article 9 (1) Vienna Convention,” lapor dokumen sulit itu lagi.

Menjelang beberapa hari sebelum berlangsungnya perhimpunan 28 April, portal The Malaysian Insider melaporkan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama kepimpinan BERSIH 3.0 dijangka akan hadir menemui diplomat keduataan asing untuk mengadakan mesyuarat tertutup.

Menurut portal itu lagi, mesyuarat tertutup bersama kedutaan asing itu diadakan di hotel Doubletree Hilton pada pukul 3 petang, 25 April.

Pada 12 Jun lalu Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman seperti dilaporkan Sinar Harianberkata beliau bimbang dengan laporan pembabitan diplomat asing pada demonstrasi jalanan seperti demonstrasi yang disokong oleh pembangkang di ibu negara pada 28 April lalu.

Sama ada pembabitan itu benar-benar untuk mengumpul maklumat atau sebaliknya, katanya ia pasti bukan satu langkah yang bijak.

Katanya, beliau bimbang bahawa langkah sedemikian mungkin membawa kepada beberapa persepsi negatif dan diplomat harus sentiasa sedar sensitiviti dengan cara negara di rantau ini dengan mengekalkan hubungan baik antara satu sama lain.

Apakah NGO-NGO cinta negara seperti PERKASA, ABIM, GPMS, dan lain-lain hanya berpeluk tubuh sahaja dengan pendedahan ini?


Dan yang paling penting apakah stand parti-parti politik di negara kita seperti UMNO, PAS, PKR, DAP, MCA, MIC, GERAKAN dan lain-lain yang melibatkan keselamatan rakyat Malaysia?

Tiada ulasan: