Cari Apa?

Sabtu, 16 Jun 2012

Terjemahan Akhbar Cina : Guan Eng Hina Media Cetak Kerana Skandalnya Tersebar?

China Press m/s 13
7 Jun 2012 (Khamis)





Lim Guan Eng Sanjung Tinggi Media Internet Pijak-Pijak Media Cetak
Penulis: Lim Fang

Mengikut catatan struktur belia Negara tahun 2011, belia-belia lebih bergantung kepada media internet untuk mendapatkan maklumat dengan nisbah 7:3 berbanding media percetakan, internet sebagai jalur sumber untuk mereka mendapatkan maklumat. paras umur beliau di Negara ini telah ditetapkan di antara umur 18 hingga 40 tahun. Belia yang berumur 30 tahun ke atas lebih gemar membaca maklumat melalui media percetakan, dimana belia yang berumur 25 tahun ke bawah tidak gemar membaca media percetakan dan suratkhabar.

Ketua Penyelaras 8 pertubuhan belia Cina En. Yan Tian Lok (terjemahan mandarin) berkata, mengikut keadaan waktu terkini, berita-berita dari dalam laman web berbau perosak, pelayar-pelayar samseng hanya pandai marah dan mengeji, menyebabkan ramai golongan belia bersikap negatif, salahguna laman sosial telah merendahkan mutu kesahihan berita dan maklumat.

Ketua pusat belia Cina Liu Yong Tah (terjemahan mandarin) telah dapati satu fenomena yang berlaku bahawa pada lazimnya golongan muda anggap sistem media cetak telah terlibat dengan menapis cerita-cerita sebenar, mereka anggap berita dari laman sosial lebih sahih. Namun beliau anggap semua maklumat itu amat penting, barulah dapat imbangi keseluruhan media yang diperolehi itu.

Baru-baru ini Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mahu secara percuma laksanakan wifi di seluruh Pulau itu, selain daripada mengutarakan fahaman “kebebasan berita tidak akan pupus”, pada masa yang sama merendahkan imej berita-berita utama yang terpaksa mencari maklumat dari laman sosial untuk mendapatkan maklumat bagi orang-orang yang bijak dan mampu menganalisa dan bezakan maklumat sebenar.

Kata-kata Lim Guan Eng itu terus ditujukan kepada media-media yang selama ini berpegang kepada prinsip sama rata, bermakna kecondongan pihak media juga dipaksa condong kepada orang-orang yang memegang kuasa. Guan Eng memberi satu contoh, ada seorang wartawan oleh kerana mahu berbuat baik dengan BN, wartawan tersebut ambil rakaman-rakaman yang tidak formal ataupun perbualan dan padangan peribadi diserahkan kepada kumpulan laman sosial BN untuk “diperbesar-besarkan”.

Kata-kata Lim Guan Eng itu seperti beliau rasa amat marah, sedangkan beliau sendiri mengesyorkan laman sosial dianggap “orang yang bijak dan mampu menganalisa dan membezakan maklumat”, bermakna beliau tidak perlu lagi “tidak boleh tidur nyenyak sepanjang malam”. Jika beliau telah ditikam dari belakang oleh wartawan yang temu ramah beliau , “pasti di waktu malam hari musim panas ini beliau rasa menggeletar dan tidak boleh tidur di tengah malam. Bukankah beliau boleh dengan senang hati saman orang-orang yang suka tikam beliau dari belakang itu, beliau sepatutnya ambil tindakan undang-undang untuk kembalikan kesucian diri beliau.


Baru-baru ini ada berita seorang ahli DAP yang amat tinggi kedudukannya dikatakan berasmara dengan seorang budak perempuan mentah, dikatakan bekas pembantu di pejabatnya. Apabila wartawan Pulau Pinang tanyakan perkara itu, beliau tidak mengaku dan tidak juga menafikannya, beliau naik berang dan marah wartawan tersebut, jika artikel itu dikeluarkan beliau beri amaran akan saman wartawan tersebut. Rakaman ini telah dimuatkan di laman YouTube, tersebar dalam laman FB. Kami tidak tahu samada adakah ini apa yang dimaksudkan Lim Guan Eng ada kumpulan yang cuba semarakkan dan merosakkan berita-berita.

Semua Kesalahan Dituduh Perbuatan Media-Media Utama

Mengikut ukuran kebebasan media oleh Lim Guan Eng, jika ada orang mainkan isu, ini juga salah satunya dikategorikan kepada kebebasan pihak media, sepatutnya berita-berita ini perlu diterima dan dihormati, kenapa apabila tersentuh tentang dirinya beliau tidak tenteram sepanjang malam? Kenapa ambil isu ini dijadikan medan perbalahan yang sengit, semua kesalahan yang dibuat itu beliau menuduh pihak media-media utama yang lakukannya. Jika maklumat itu hanya dilaporkan oleh media utama BN, kekasaran yang dilakukan oleh media-media parti pembangkang yang begitu ganas dan dahsyat, adakah ini juga yang dikatakan kebebasan media telah terkubur?

Pada Tsunami politik tahun Mac 2008 sudah tentu pihak gabungan 3 parti pembangkang mendapat hasil yang lumayan, orang ramai berkata bahawa pihak parti pembangkang telah berjaya menggunakan media mereka untuk mempengaruhi tiket-tiket undi golongan belia. Dalam beberapa tahun ini, Pakatan Rakyat masih sebarkan strategi mereka melalui media laman sosial, tetapi oleh kerana mahu pekukuhkan lagi pengaruh mereka melalui internet laman sisial, parti pembangkang sering lakukan samseng laman sosial, cuba merosakkan maklumat-maklumat kesahihan media-media cetak, cuba memperdayakan orang ramai, media mana pula yang dikatakan telah ditapis dan menjadi berita yang sebenar-benarnya.

Dalam mengelabukan pandangan mata orang lain, dunia internet telah disalahgunakan untuk menyebarkan maklumat-maklumat palsu, mereka tarik hidung belia dan muda mudi yang hanyut dalam dunia laman sosial internet. Dalam laman sosial selalu terpapar, setiap orang diminta tekan butang sokong, pelayar akan merasai kebanggaan apabila melakukannya, namun ia palsu dan tidak bermakna.

Lim Guan Eng sebagai seorang setiausaha DAP, jangan semata-mata mahu perkataan butang sokong itu terus condong kepada samseng media dan memijak-mijak media cetak utama, jika beliau menghina media cetak, beliau boleh tidak hiraukannya, dan beliau boleh gunakan media internet untuk sebarkan maklumat parti sudah memadai, kenapa beliau sering mahu menghentam media utama lagi. - AH/DNA

Ini pula video Guan Eng mengamuk bila wartawan tanya mengenai skandalnya.

 
 

Tiada ulasan: