Cari Apa?

Isnin, 17 Mac 2014

WAN AZIZAH TU SIAPA?

Pertama
Wan Azizah sebenarnya anak orang Korea. Dalam biografinya, dia dilahirkan di Hospital Kandang Kerbau, Singapura. Ibu bapa sebenarnya entah siapa. Dia diambil sebagai anak angkat oleh Wan Ismail ketika belajar di Singapura. Apabila pulang ke Malaysia, status bangsanya pula dijadikan bahan teka teki. Ada pula yang mendakwa dia anak Cina. Hanya dibintikan saja kepada Wan Ismail. Mungkin cubaan untuk menjadikan dia Melayu. Kad pengenalannya mempunyai kod 71. Menurut Jabatan Pendaftaran Negara, kod 71 adalah bagi mereka yang lahir di luar negara. Bila sudah tua, barulah dia mengeluarkan biografi yang menyebut "Bapa kandung saya Wan Ismail Wan Mahmood...ibu kandung saya Datin Mariah Haji Khamis". Datin Mariah dikatakan mempunyai keturunan peranakan Cina yang diwarisi dari datuk sebelah ayahnya. Tapi itu bukan soalnya. 
Kerana Wan Azizah digelar Anwar Ikan Sepat Kering KOREA. Bukan Ikan Sepat Kering Melaka. Bukan Ikan Sepat Kering Nyonya.
Dia bukan berasal dari Malaysia. 

Kedua
Wan Azizah bukan mulia sejak muda. Berkahwin lari di Thailand. Sanggup membelakangkan keluarga yang telah membelanya sejak kecil. Menconteng arang ke muka ibu bapanya kerana taksub mahu bersuamikan Anwar. Nyaris-nyaris nyawa Anwar berakhir di hujung senapang bapanya yang terlalu marah dengan tindakan tidak bermaruah mereka. Hanya kerana dia suka senyum, bijak berdrama mengalirkan air mata, membuat mimik muka insan teraniaya, bertudung litup, sesekali bersarung tangan, maka dia digambarkan sebagai wanita mulia. Segala onar masa muda cuba dipadam supaya orang lupa siapa dia.
Tapi dia sendiri membiarkan Anwar menganiaya dirinya.  Sudah beranak 6, tapi berselera pada lelaki, berselera pada isteri orang, berselera pada perempuan murahan yang lain. Pasangan songsang Anwar pula tinggal serumah dengan Azizah. Tidak ada perempuan normal dan taat dalam dunia yang sanggup mempertahankan suami yang zalim dan mengingkari larangan Allah seperti Azizah. Membiarkan suami bergelumang dalam zina sedangkan kubur sudah kata mari. Mungkin Azizah pun dah gila nak jadi First Lady seperti suaminya yang gila nak jadi PM.

Ketiga
Semasa Wan Azizah menjadi Ahli Parlimen Permatang Pauh, apa kebaikan yang dilakukannya di situ? Bukankah dia lebih banyak berdrama air mata untuk meraih simpati penduduk? Bila suaminya dipenjara, merayulah dia dengan air matanya ke sana sini supaya Anwar dibebaskan. Sampai heret rakyat. Ketika itu Anwar dipenjara akibat salah guna kuasa. Sekarang bila Anwar akan dipenjara lagi, Azizah kembali. Kononnya dengan semangat kental, membara, tidak akan dibuli lagi. Azizah mahu membela Anwar yang dijatuhkan hukuman kali ini kerana meliwat. Sebab itu di kala orang ramai resah tentang MH370, Azizah pula bangga menghina Malaysia sambil melaungkan slogan Keadilan Untuk Anwar Ibrahim. Sebabnya, Wan Azizah bukan orang Malaysia. Dia adalah pendatang. Sama seperti Bangla yang begitu disukai Anwar Ibrahim. Sekarang dia nak heret rakyat lagi. Sampai bila Azizah oiii??? Mahkamah pun dah meluat dengan suami kamu Azizah. Asyik-asyik dia. Orang ramai pun agaknya tak sudi nak namakan anak mereka Anwar kerana jijik dengan nama itu walaupun maksudnya baik. Takut nanti disamakan atau disindir dengan Anwar Ibrahim pula. 

Keempat
Apa yang Azizah boleh buat untuk Kajang? Awal-awal lagi dah laung Keadilan Untuk Anwar Ibrahim. Sah-sah Kajang hanya untuk suka-suka. Orang Kajang kena catu air. Dia sibuk Anwar Anwar Anwar. Permatang Pauh pun Anwar Anwar Anwar. Pembangunan? Perumahan? Jalan berturap? Habuk pun takdak. Tengoklah Permatang Pasir (PAS) yang bersempadan dengan Sungai Dua (BN). Jauh beza. Kalau nak kekalkan keindahan kampung pun, tidaklah sampai kedai runcit buruk di sudut simpang lampu isyarat simpang tiga yang sah-sah tak boleh parking. Anwar lebih suka ke Amerika atau Jepun yang lebih maju dan indah berbanding Permatang Pauh yang ketinggalan zaman dan berhabuk.
Azizah mampu buat apa? Kawal suami sendiri pun gagal. Ada hati nak kawal Kajang pula.

Kalau kata kerajaan guna bomoh...tu yang Anwar bawa bomoh masuk mahkamah baling kelapa dulu tu apa? Eleh..ingat orang lupa?




13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yang berlitup dimaki dan dicaci, yang tidak berlitup disokong, bagaimana Malaysia nak maju, merundum bertambah, maksiat bertimbun, fitnah berleluasa, kroni makin kaya, rakyat 1 Malysia.

Tanpa Nama berkata...

Mamat ni fikiran celaru..dan berhati jiwa kacau...komen pasal tudung tak bertudung pulak... Cukuplah ..dah lama sangat bergelumang dgn dunia jiwa kacau... Cuba citer sikit..dah makan ubat ke belum...?

Tanpa Nama berkata...

Yg bertutup suka bercakap, banyak berbohong dari yg benar. Yg bertutup mempertikaikan yg selain dari suaminya anugerah tuhan itu, sebagai zalim dan kejam.

Yg bertutup ini lebih suka menjaga diri dan keluarga sendiri dari menjaga kau dan aku.

Jadi kita perlu diam m,elihat si litup ini membohingi dunia buat sekian kalinya?

Tanpa Nama berkata...

Sekarang WAN AZIZAH ni dh jadi TIMBALAN PERDANA MENTERI kau..

Tanpa Nama berkata...

Cam bongok je org tulis artikel ni..lain benar maklumat

Tanpa Nama berkata...

Bad kharma for the person who put a blame on innocent people. God knows!

Tanpa Nama berkata...

Mmg bangang penulis artikel ni.cari publisiti murahan....woi cari cara lain la nk jaja crita.bodo

Tanpa Nama berkata...

Tolong delete artikel nie, jangan nak fitnah sebarangan k

Tanpa Nama berkata...

Oi bebal mana ko.skrg hidup dia sekeluarga semakin baik.ko pula mesti tengah nangis bucu katil sebab BE END DAH KALAH KAN.KAH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

Dah ler. Past is past.Buang yg keruh ambil yg jernih.Bulan Puasa 27 May 18 ni, baik padam.

Org tak nak tahu dia kawin bagaimana, kenapa?

Itu hak peribadi & masa Silam dia.

Tanpa Nama berkata...

Jgn hanya nampak kisah org dan nk buka aib org..sdg kan diri sendiri blm tentu sempurna..pengakhiran seseorang kita xtahu..kalau betul beliau pnh buat kesilapan,sekurangnya dia cuba utk mnjadi yg terbaik..penulis ni dpt info dari mana..lain lh kalau penulis ni membesar dgn beliau..tp itu pn xbermkna blh menceritakan apa2 yg mengaibkan,melainkan sbb penulis ada hasad n irihati..

EyjanMajid berkata...

Kesian sesiapa percaya penulisan ini... 😅😅😅

Tanpa Nama berkata...

To YB. Prime Minister Dato 'Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak,

Here we would like to say that BN losing is not a bad BN concern, especially MCA because most of the lower branch MCA members, its leaders have been arrogant and unscrupulous and snakes, thus causing many Malays, Chinese and Indians to get angry and lose GE13 badly.

For example, as far as I know, GOMBAK MCA Chairman YIP KUM FOOK and GOMBAK MCA Youth YIP JIUN HANN, they snake until the Temple money even dares to swallow and drive the Buddhist monks out of the temple, people hate MCA.

When they helped Donald Lim Siang Chai in Selayang, people mistakenly thought Donald Lim was one foot ……

If MCA tries to gather good name and support from the people again, leaders like this should be wiped clean in the party. If not, it will be difficult to gather spirit

Thank you
Ms pang

Sharing by
Ven. U Nandiya
Sasana Daja Buddhist Temple
49 Bombay Street, Lidcombe NSW 2141.
Tel: (02) 9649-8124