Cari Apa?

Ahad, 13 Januari 2013

Penutup #KL112 : Renungan Buat Semua

Perhimpunan Kebangkitan Rakyat di Kuala Lumpur hari ini membuatkan Gades berfikir sejenak.. Dikatakan mulanya adalah disebabkan oleh 8 tuntutan oleh Bersih dan diikuti dengan tuntutan-tuntutan lain yang semakin ridiculous oleh pihak-pihak yang mempunyai agenda tersembunyi..



Oleh itu, timbul persoalan di fikiran Gades... hmmmm

Persoalannya..


1. Adakah kita ditindas seperti tertutupnya jenayah rogol dan rasuah di India?

2. Adakah hak kita dirampas sehingga kita berpeleseran jadi gelandangan krn tanah & rumah dirampas utk dijadikan venue olimpik seperti di Russia?

3. Adakah kita dipaksa berjimat dan dipotong gaji utk menyelamatkan ekonomi negara seperti di Greece n Eropah?

4. Adakah impian membina keselesaan hidup hilang kerana "yg kaya akan terus kaya" seperti di India dan Indonesia?

5. Adakah hak kita dihalang mengamalkan budaya dan agama sehingga kita perlu "dimusnahkan" seperti etnik Rohingya di Myanmar?

6. Apakah kita tidak diberi hak sepatutnya sehingga hidup dalam ketakutan dan kerisauan perang dalaman seperti di Mesir dan Syria?

7. Adakah kita diasingkan kerana "kita berbeza" seperti sistem kasta di India, pembebasan mojo di Filipina, apartheid di Afrika?

dan yang paling penting..

8. Benarkah hak asasi kita telah dicabut sewenang2nya? Maka, carilah mana2 negara lain di dunia spt MALAYSIA yg berani menggubal akta membenarkan rakyatnya berhimpun n berdemonstrasi secara "aman" kerana redha dgn "hak" rakyatnya..

*tidak cukup baikkah kita? sekadar berfikir.. :)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

orang yang paling bangang dari semua banggang-banggang yang ada di Malaysia tercinta ini ialah penyokong2 si nuar al jubury tu yang takde otak nak berfikir sendiri!!!.....kalau al-juburi tu terasa teraniaya... pergi jer kat masjid dan buat sumpah laknat ..panggil semua stesen televisyen buat siaran langsung..habis cerita!!