Cari Apa?

Sabtu, 30 Jun 2012

Anwar Trains Pluralism Guerrilla In Indonesia?




Mungkin ramai yang tidak menyedari kewujudan akhbar ini kecil, Malaysia 'Harini', tetapi halaman depan akhbar bagi terbitan Jun 11-25, 2012 keperluan yang perlu diberi perhatian.

Kisah dalam frontpage yang bertajuk 'Utan Kayu Markas lahir gerila anwar?' (Utan Kayu II The Headquater of Anwar's Guerilla?) Mendedahkan bagaimana pelajar dilatih untuk masuk ke dalam sektor awam sebagai perisik untuk mendapatkan maklumat. Mereka juga bertanggungjawab dalam menyebarkan liberalisme dan pluralisme di kalangan masyarakat. Objektif utama mereka di ibu pejabat adalah untuk menjatuhkan kerajaan dan semua pemahaman mereka.

Menurut akhbar itu, Anwar telah direkrut banyak generasi muda kita, khususnya pelajar dihantar ke Utan Kayu untuk menjalani latihan.

Dalam ringkasnya pemahaman, liberal, yang dilihat sebagai keterbukaan dalam meletakkan hak asasi manusia, yang merupakan manusia nafsu dan mahu sebagai sesuatu yang jauh lebih penting bahawa budaya, agama atau sifat perkara. Dalam perkara tertentu, mereka juga menggunakan 'hak' mereka terhadap majoriti dengan menganjurkan demonstrasi dan rusuhan.

Pluralisme dalam Sebaliknya, merujuk kepada kepercayaan bahawa semua agama adalah pada status sama. Jadi, umat Islam, sebagai contoh, boleh berkata sembahyang mereka mana-mana sahaja walaupun ia adalah di sebuah kuil atau gereja. Selain itu, semua orang boleh merujuk doa mereka kepada Allah SWT atau bahkan Isa atau lain-lain.

Yang Utan Kayu Komuniti yang diketuai oleh penulis akhbar Tempo, Goenawan Mohamad, Suara Pembaharuan akhbar penulis, Ristides Katoppo, LIPI Pemerhati, Moehtar Pabottinggi, Wartawan Kanan Radio Mara itu, Mohamad Sunjaya, Pegawai Komunikasi Digebuki, Ashadi Siregar dan 1 pemberita beberapa lain di Indonesia.

Tekan kebebasan yang meningkat selepas kejatuhan Presiden Seoharto telah membuka jalan terbuka bagi kumpulan ini untuk pergi aktif. Ia menjadikannya lebih mudah bagi mereka untuk omre di dalam politik, pemimpin Komuniti Utan Kayu telah menubuhkan sebuah institut yang dikenali sebagai Institut Pengajian Arus Maklumat (Isai) di mana mereka bertanggungjawab dalam menerbitkan buku-buku politik yang memperluaskan rangkaian wartawan alternatif.

Sama seperti mana-mana ejen lain yang liberal di Malaysia seperti Malaysiakini, SUARAM dan seluruh beban orang lain di mana mereka yang ditaja oleh NED dan NDI, sambungan kompleks di bawah CIA, majalah Tempo juga menerima bantuan daripada The Asia Foundation dari rangkaian yang sama. Melalui dana yang sama, iaitu bagaimana Goenawan berjaya menubuhkan Komuniti Utan Kayu dan Komuniti Salihara, Islam Liberal dan LGBT Pusat, yang Anwar telah dijemput untuk memberi ucapan khas.

Pengasas The Asia Foundation untuk rantau Asia Tenggara adalah Dr Surin Pitsuwan, seorang Menteri Luar Thailand bekas yang juga kawan Anwar.

Surin lulus dari Harvard, Muslim Thailand pertama yang pro neo-con bahawa dia telah diberikan Fellowship dari Program Fellowship Rockeffeler, Yayasan Rockefeller, Universiti Harvard dan Universiti Amerika, Kaherah. Peranan Asia Foundation adalah menaja kefahaman islam yang pro-Barat atau liberal.

Selain daripada Anwar memberikan ucapan di Komuniti Salihara, Goenawan juga menjemput Aminah Wadud, Islam liberal yang mengetuai solat Jumaat di Amerika untuk memberi ucapan di sana. Mungkin ramai yang sudah lupa bahawa apabila Anwar adalah Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), beliau telah melantik Aminah Wadud sebagai salah satu daripada pensyarah universiti 1989-1993.

Beberapa yang lain yang telah dijemput untuk Komuniti Salihara akan Musdah Mulia, seorang Muslim Liberal yang secara aktif menyokong LGBT.

Selain Komuniti Salihara, Goenawan juga berjuang untuk LGBT melalui lontar Foundation dan Yayasan TIFA.
 
Persamaan di antara Aminah Wadud, Musdah Mulia, Goenawan dan Anwar Ibrahim akan menjadi fakta bahawa mereka adalah beberapa orang Islam yang dipuji oleh Barat kerana mereka berjuang untuk kebebasan, hak asasi manusia dan beberapa perkara lain.

Kerana menimbulkan kontroversi di kalangan umat Islam, Aminah Wadud menerima Hadiah Demokrasi Denmark. Musdah Mulia menerima Wanita Antarabangsa Jabatan Negara AS Anugerah Keberanian untuk mempertahankan LGBT. Anwar diberikan beberapa jawatan yang tinggi dalam beberapa organisasi di dalam rangkaian Neo-con dan Goenawan menerima Hadiah Dan David dari Universiti Tel Aviv, Israel. Walaupun akhbar Israel, Haaretsz juga melaporkan bahawa beliau telah diberi USD250, 000 untuk anugerah itu.

Pada hakikatnya, hadiah-hadiah dan anugerah yang telah diberikan kepada mereka semua adalah disebabkan pemusnahan itu bahawa mereka telah dibuat kepada orang Islam.

Di Malaysia, beberapa orang-orang yang menerima bahawa jenis anugerah daripada Barat termasuk Sreevanesan Ambiga untuk perjuangannya untuk LGBT.

Oleh itu, jika ada pembaca di luar sana masih mempunyai keraguan tentang hakikat bahawa terdapat organisasi yang mahu memecahkan Islam, mereka harus melihat kepada Al-Quran yang menyatakan "Dan janganlah orang-orang Yahudi atau Kristian akan meluluskan di antara kamu sehingga kamu mengikut agama mereka" ( al Baqarah ayat 120).

Allah tidak berbohong. Kebenaran dari Al-Quran kini betul-betul di depan mata kita. Mungkin pelajar Malaysia mudah terpengaruh untuk membenci dan menyebabkan rusuhan tanpa apa-apa sebab. Mereka perlu menilai perkara-perkara terlebih dahulu sebelum mereka merosakkan diri mereka dan masyarakat mereka.

Kerajaan tidak harus mengambil ringan perkara ini. Kami berharap bahawa kerajaan akan mengambil tindakan terhadap ejen-ejen neo-con di negara kita.

Tiada ulasan: