Cari Apa?

Rabu, 20 Februari 2013

KENAPA PERLU TURUNKAN HARGA KERETA? PART 2 #savepenang #PRU13 #inikalilah

Sambungan...


Janji Pakatoons kalau menang PRU 13, kalau lah kan, katanya, kata je, "nak turunkan harga kereta"... Kenapa perlu turunkan harga kereta?


7. Berlaku lambakan kenderaan terpakai, harganya akan menjunam dan tidak laku di pasaran kerana ramai yang ingin memiliki kenderaan baru. Dalam masa yang sama, banyak tanah diperlukan sebagai pusat penjualan kereta-kereta terpakai. Harga dan cukai tanah akan meningkat. 

8. Lambakan kereta import di pasaran akan menghancurkan industri automobil tempatan seperti Proton, Perodua, Inokom dan Naza yang dimiliki dan menggaji ramai warga tempatan. Peluang pemain automobil jenama asing menguasai syarikat automobil tempatan semakin cerah. Tiada lagi ekuiti majoriti yang dimiliki oleh anak dan syarikat tempatan. 

9. Dalam masa tak sampai setahun, Kerajaan Malaysia akan rugi RM8 bilion akibat pelupusan 20% cukai dan duti import yang menyebabkan pendapatan negara berkurangan. Banyak manfaat seperti perumahan, subsidi harga barang keperluan, subsidi pendidikan dan sebagainya terpaksa diabaikan. Mahu tidak mahu cukai jalan, insuran dan lain-lain cukai akan dinaikkan bagi menampung kerugian pendapatan kerajaan tersebut. 

10. Namun para menteri, timbalan menteri dan individu-individu dan kroni tertentu kerajaan baru PR akan diberi lesen mengimport (AP). Permit AP adalah syarat umum yang dikenakan oleh negara-negara pengimport kenderaan seluruh dunia kepada pengimport di seluruh dunia. Bagaimana PR kata mampu menghapuskan amalan tersebut? 

11. Kesesakan trafik meningkat drastik kerana banyak kenderaan baru di jalanraya dan lebuhraya hingga melarat ke kampung-kampung. Situasi akan lebih kritikal bila tiba musim-musim perayaan. Sekarang inipun kesesakan jalanraya menyebabkan ramai yang mudah hilang sabar dan menyebabkan kemalangan. Akhirnya Polis, JPJ, hospital dan syarikat insuran juga dibebankan dengan tugas. 

12. Pencemaran alam berlaku bila udara kotor dan bunyi bising dikeluarkan kenderaan. Kualiti kesihatan merosot di bandar dan luar bandar. Kesesakan berlaku di hospital dan klinik. Subsidi perubatan perlu ditingkatkan agar kos perubatan sentiasa murah. Sumber wang mana PR nak ambil, kelebihan siapa yang mereka nak hapuskan nanti?

Bersambung lagi, :)...


Tiada ulasan: