Cari Apa?

Sabtu, 30 Jun 2012

DAP Tetap Tidak Akan Terima Hudud - Lim Guan Eng


Georgetown - Hari ini Setiausaha Agong DAP mengulangi pendirian bahawa DAP tidak bersetuju dengan hudud kerana berpegang kepada perlembagaan dan menurutnya tidak ada hudud didalamnya perlembagaan semasa wacana "Benarkah DAP mengancam Islam" anjuran akhbar web berbahasa Melayu DAP Roketkini. DAP akan tetap bersama PAS dan PKR kerana isu hudud tidak menghalang pakatan rakyat daripada bekerja sama kerana berpendapat ada isu yang lain mereka boleh bersama seperti kemungkaran dan membanteras rasuah.

Tegas Lim Guan Eng "Kita berbincang untuk berpegang kepada yang sedia ada. Kita mesti mengikut amalan dan konvensyen yang ditetapkan.

"PAS ada pendirian, DAP ada pendirian. Tetapi ia tidak menghalang kerjasama dalam isu yang lebih besar," katanya

'Tak mungkin pujuk non-Muslim terima hudud' yang diperjuangkan oleh PAS kerana hudud harus bersifat sejagat dan tidak tertumpu hanya kepada segelintir sahaja.Lim turut ditanya seorang anak muda bagaimana parti itu menerapkan kefahaman kepada bukan Islam mengenai hudud selepas ia didakwa ditakut-takutkan pemimpin BN.

"Tidak mungkin (DAP) memujuk orang bukan Islam untuk menerima hudud. Hakikatnya bukan DAP sahaja tidak terima hudud, tetapi kebanyakan orang bukan Islam, di Sabah dan Sarawak lebih ramai tidak bersetuju.
"Itulah hakikat yang kita kena terima. Pemimpin PAS perlu menerima hakikat, hudud tidak diterima oleh golongan bukan Islam. Tetapi mereka memberi keyakinan bahawa mereka tidak akan paksa. (Saya rasa) itu yang penting," katanya.

Sehubungan itu, Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang mengajak semua pihak supaya tidak terperangkap dengan Umno yang didakwanya mahu menonjolkan isu hudud untuk memecahbelahkan Pakatan.

"Kita berdasarkan kerjasama atau prinsip musyawarah. Kalau kita bersetuju, mari kita cari kata putus. (Perkara) yang tidak boleh bersetuju, kita terima pandangan yang berbeza," katanya.

Sementara itu, Lim menegaskan salah faham rakyat khususnya orang Melayu-Islam terhadap parti itu disebabkan "persepsi palsu" yang didakwanya dibentuk oleh BN.

Lim juga menafikan dakwaan DAP anti-Islam, memandangkan parti yang ditubuhkan pada 1966 itu menerima perkara yang termaktub dalam perlembagaan termasuk Islam sebagai agama persekutuan. - Sumber


Bicara Gades: Akhirnya, Lim Guan Eng bersuara mengenai isu Hudud... Seperti yang diduga, pendirian LGE tetap sama dengan Karpal Singh... Apa kata PAS tentang hal ini?? Adakah selepas ini PAS akan berdiam diri atau menyalahkan DAP dan PKR sepertimana PAS menyalahkan UMNO?? Come On PAS... We already know this... tak perlu nak trap BN dalam permainan pelaksanaan Hudud ni... PAS sendiri pun sebenarnya tidak berani nak melaksanakannya tetapi oleh kerana kepetingan politik, mereka nak menunjukkan kepada rakyat bahawa UMNO yang menolak Hudud sedangkan mereka sendiri tidak membuat kajian yang betul dan mendalam mengenai Hudud ini... Sebab itu, apabila The Big Boss kata tidak akan terima Hudud, mereka akan tunduk membisu...


Dulu, demi Agama Islam dan Bangsa, muzakarah antara UMNO dan PAS dicadangkan... Namun, pelbagai syarat diletakkan oleh TGNA... Susah sangatkah hendak duduk semeja dan berbincang demi Agama Islam dan survival Bangsa Melayu?? 
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat telah meletakkan tiga syarat sebelum diadakan muzakarah iaitu UMNO perlu menerima rakan pakatan Pas iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), UMNO menukar dasar kebangsaan kepada dasar Islam secara rasmi dan mencadangkan muzakarah diadakan sebelum pilihan raya umum.
Fikir-fikirkanlah... Apakah jenis agama Islam yang diperjuangkan PAS ini?? 

Tiada ulasan: